وبلاگ
چیت شیت پایتون برای مبتدیان: از صفر تا صد مفاهیم
فهرست مطالب
“تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT”
"تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT"
"با شرکت در این دوره جامع و کاربردی، به راحتی مهارتهای برنامهنویسی پایتون را از سطح مبتدی تا پیشرفته با کمک هوش مصنوعی ChatGPT بیاموزید. این دوره، با بیش از 6 ساعت محتوای آموزشی، شما را قادر میسازد تا به سرعت الگوریتمهای پیچیده را درک کرده و اپلیکیشنهای هوشمند ایجاد کنید. مناسب برای تمامی سطوح با زیرنویس فارسی حرفهای و امکان دانلود و تماشای آنلاین."
ویژگیهای کلیدی:
بدون نیاز به تجربه قبلی برنامهنویسی
زیرنویس فارسی با ترجمه حرفهای
۳۰ ٪ تخفیف ویژه برای دانشجویان و دانش آموزان
0 تا 100 عطرسازی + (30 فرمولاسیون اختصاصی حامی صنعت)
دوره فوق فشرده مکالمه زبان انگلیسی (ویژه بزرگسالان)
شمع سازی و عودسازی با محوریت رایحه درمانی
صابون سازی (دستساز و صنعتی)
صفر تا صد طراحی دارو
متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی
متخصص کنترل کیفی شرکت دارویی
“`html
چیت شیت پایتون برای مبتدیان: از صفر تا صد مفاهیم
پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، همه منظوره و بسیار محبوب است. سادگی و خوانایی بالای آن، پایتون را به انتخابی عالی برای مبتدیان و متخصصان تبدیل کرده است. این چیت شیت به عنوان یک راهنمای سریع و جامع، مفاهیم کلیدی پایتون را به صورت خلاصه و کاربردی ارائه می دهد تا بتوانید به سرعت کدنویسی را آغاز کرده و مهارت های خود را ارتقا دهید.
1. اصول اولیه پایتون
در این بخش، به بررسی مفاهیم اساسی پایتون میپردازیم که پایه و اساس یادگیری این زبان برنامه نویسی هستند.
1.1. نصب و راه اندازی پایتون
برای شروع کار با پایتون، ابتدا باید آن را بر روی سیستم خود نصب کنید. می توانید آخرین نسخه پایتون را از وب سایت رسمی پایتون (python.org) دانلود کنید. پس از دانلود، دستورالعمل های نصب را دنبال کنید تا پایتون به درستی بر روی سیستم شما نصب شود.
پس از نصب پایتون، می توانید از طریق خط فرمان (command line) یا یک محیط توسعه مجتمع (IDE) کدنویسی را آغاز کنید. IDE ها ابزارهای قدرتمندی هستند که امکانات مختلفی مانند ویرایشگر کد، دیباگر و مدیریت پروژه را فراهم می کنند. برخی از IDE های محبوب برای پایتون عبارتند از:
- PyCharm
- VS Code (با افزونه Python)
- Spyder
- Jupyter Notebook
1.2. متغیرها و انواع داده
متغیرها نام هایی هستند که به مقادیر در حافظه اختصاص داده می شوند. در پایتون، برای تعریف متغیر نیازی به تعیین نوع داده ندارید. پایتون به صورت خودکار نوع داده متغیر را بر اساس مقدار اختصاص داده شده تعیین می کند.
برخی از انواع داده اصلی در پایتون عبارتند از:
- int: اعداد صحیح (مانند 1، 10، -5)
- float: اعداد اعشاری (مانند 3.14، 2.5، -0.7)
- str: رشته ها (متن) (مانند “Hello”، “Python”)
- bool: مقادیر منطقی (True یا False)
- list: لیست ها (مجموعه ای مرتب از عناصر) (مانند [1, 2, 3], [“a”, “b”, “c”])
- tuple: تاپل ها (مجموعه ای مرتب و غیر قابل تغییر از عناصر) (مانند (1, 2, 3), (“a”, “b”, “c”))
- dict: دیکشنری ها (مجموعه ای از جفت های کلید-مقدار) (مانند {“name”: “John”, “age”: 30})
- set: مجموعه ها (مجموعه ای نامرتب از عناصر منحصر به فرد) (مانند {1, 2, 3}, {“a”, “b”, “c”})
مثال:
name = "Alice"
age = 25
height = 1.75
is_student = True
my_list = [1, 2, 3]
my_tuple = (4, 5, 6)
my_dict = {"city": "New York", "country": "USA"}
my_set = {7, 8, 9}
print(type(name)) # Output: <class 'str'>
print(type(age)) # Output: <class 'int'>
print(type(height)) # Output: <class 'float'>
print(type(is_student)) # Output: <class 'bool'>
print(type(my_list)) # Output: <class 'list'>
print(type(my_tuple)) # Output: <class 'tuple'>
print(type(my_dict)) # Output: <class 'dict'>
print(type(my_set)) # Output: <class 'set'>
1.3. عملگرها
عملگرها نمادهایی هستند که برای انجام عملیات بر روی متغیرها و مقادیر استفاده می شوند. پایتون از عملگرهای مختلفی پشتیبانی می کند، از جمله:
- عملگرهای ریاضی: +, -, *, /, %, ** (توان), // (تقسیم صحیح)
- عملگرهای مقایسه ای: ==, !=, >, <, >=, <=
- عملگرهای منطقی: and, or, not
- عملگرهای انتساب: =, +=, -=, *=, /=, %=, **=, //=
- عملگرهای عضویت: in, not in
- عملگرهای هویت: is, is not
مثال:
x = 10
y = 5
print(x + y) # Output: 15
print(x - y) # Output: 5
print(x * y) # Output: 50
print(x / y) # Output: 2.0
print(x % y) # Output: 0
print(x ** y) # Output: 100000
print(x // y) # Output: 2
print(x == y) # Output: False
print(x != y) # Output: True
print(x > y) # Output: True
print(x < y) # Output: False
print(x >= y) # Output: True
print(x <= y) # Output: False
print(True and False) # Output: False
print(True or False) # Output: True
print(not True) # Output: False
x += y # x = x + y
print(x) # Output: 15
my_list = [1, 2, 3]
print(2 in my_list) # Output: True
print(4 not in my_list) # Output: True
a = [1, 2, 3]
b = a
c = [1, 2, 3]
print(a is b) # Output: True
print(a is c) # Output: False (اشیاء مختلف با مقادیر یکسان)
1.4. ورودی و خروجی
برای دریافت ورودی از کاربر، از تابع input()
استفاده می شود. این تابع یک رشته را به عنوان ورودی دریافت می کند و یک رشته را به عنوان خروجی برمی گرداند.
برای نمایش خروجی بر روی صفحه نمایش، از تابع print()
استفاده می شود. این تابع می تواند یک یا چند آرگومان را دریافت کند و آنها را بر روی صفحه نمایش چاپ کند.
مثال:
name = input("Enter your name: ")
age = input("Enter your age: ")
print("Hello, " + name + "!")
print("You are " + age + " years old.")
# تبدیل نوع داده ورودی
age = int(input("Enter your age: "))
print(type(age)) # Output: <class 'int'>
2. ساختارهای کنترلی
ساختارهای کنترلی به شما امکان می دهند جریان اجرای برنامه را کنترل کنید. این ساختارها شامل دستورات شرطی (if, elif, else) و حلقه ها (for, while) هستند.
2.1. دستورات شرطی (if, elif, else)
دستورات شرطی به شما امکان می دهند بر اساس یک شرط خاص، یک بلوک کد را اجرا کنید.
سینتکس:
if condition:
# code to be executed if the condition is true
elif another_condition:
# code to be executed if another_condition is true
else:
# code to be executed if all conditions are false
مثال:
age = 20
if age >= 18:
print("You are eligible to vote.")
else:
print("You are not eligible to vote.")
score = 75
if score >= 90:
print("Excellent!")
elif score >= 70:
print("Good job!")
else:
print("Needs improvement.")
2.2. حلقه ها (for, while)
حلقه ها به شما امکان می دهند یک بلوک کد را به صورت مکرر اجرا کنید.
2.2.1. حلقه for
حلقه for
برای تکرار بر روی یک دنباله (مانند لیست، تاپل، رشته) استفاده می شود.
سینتکس:
for item in sequence:
# code to be executed for each item
مثال:
my_list = [1, 2, 3, 4, 5]
for number in my_list:
print(number)
my_string = "Python"
for character in my_string:
print(character)
# استفاده از range() برای تکرار یک تعداد مشخص
for i in range(5): # range(start, stop, step)
print(i) # Output: 0 1 2 3 4
for i in range(2, 7):
print(i) # Output: 2 3 4 5 6
for i in range(1, 10, 2):
print(i) # Output: 1 3 5 7 9
2.2.2. حلقه while
حلقه while
تا زمانی که یک شرط خاص برقرار باشد، یک بلوک کد را اجرا می کند.
سینتکس:
while condition:
# code to be executed while the condition is true
مثال:
count = 0
while count < 5:
print(count)
count += 1
# استفاده از break و continue
i = 0
while True:
i += 1
if i == 3:
continue # پرش از ادامه حلقه و رفتن به تکرار بعدی
if i > 5:
break # خروج از حلقه
print(i) # Output: 1 2 4 5
3. توابع
توابع بلوک های کد سازمان یافته و قابل استفاده مجدد هستند که یک وظیفه خاص را انجام می دهند. استفاده از توابع باعث می شود کد شما منظم تر، خواناتر و قابل نگهداری تر شود.
3.1. تعریف تابع
برای تعریف یک تابع در پایتون، از کلمه کلیدی def
استفاده می شود.
سینتکس:
def function_name(parameters):
# function body
return value # optional
مثال:
def greet(name):
"""
This function greets the person passed in as a parameter.
"""
print("Hello, " + name + "!")
greet("John") # Output: Hello, John!
def add(x, y):
"""
This function adds two numbers and returns the result.
"""
return x + y
result = add(5, 3)
print(result) # Output: 8
# مقادیر پیش فرض برای پارامترها
def power(base, exponent=2):
"""
This function calculates the power of a number.
"""
return base ** exponent
print(power(5)) # Output: 25 (5^2)
print(power(5, 3)) # Output: 125 (5^3)
# Keyword arguments
def describe_person(name, age, city):
print("Name:", name)
print("Age:", age)
print("City:", city)
describe_person(name="Alice", age=30, city="London")
# Variable-length arguments (*args, **kwargs)
def print_arguments(*args):
for arg in args:
print(arg)
print_arguments(1, 2, 3, "hello")
def print_keyword_arguments(**kwargs):
for key, value in kwargs.items():
print(key + ":", value)
print_keyword_arguments(name="Bob", age=40, country="Canada")
3.2. فراخوانی تابع
برای فراخوانی یک تابع، کافی است نام تابع را به همراه پرانتز و آرگومان های مورد نیاز وارد کنید.
مثال:
greet("Alice")
3.3. دامنه متغیرها (Scope)
دامنه متغیرها تعیین می کند که یک متغیر در کدام قسمت های کد قابل دسترسی است.
- Local Scope: متغیرهایی که در داخل یک تابع تعریف می شوند، فقط در داخل همان تابع قابل دسترسی هستند.
- Global Scope: متغیرهایی که در خارج از توابع تعریف می شوند، در کل برنامه قابل دسترسی هستند.
مثال:
global_variable = 10
def my_function():
local_variable = 5
print(global_variable) # Output: 10
print(local_variable) # Output: 5
my_function()
print(global_variable) # Output: 10
# print(local_variable) # Error: NameError: name 'local_variable' is not defined
def another_function():
global global_variable # دسترسی و تغییر متغیر سراسری
global_variable = 20
print(global_variable) # Output: 20
another_function()
print(global_variable) # Output: 20
4. لیست ها
لیست ها یکی از پرکاربردترین انواع داده در پایتون هستند. لیست ها مجموعه ای مرتب و قابل تغییر از عناصر هستند.
4.1. ایجاد لیست
برای ایجاد یک لیست، از براکت []
استفاده می شود.
مثال:
my_list = [1, 2, 3, "a", "b", "c"]
empty_list = []
4.2. دسترسی به عناصر لیست
برای دسترسی به عناصر لیست، از اندیس (index) استفاده می شود. اندیس ها از 0 شروع می شوند.
مثال:
my_list = [10, 20, 30, 40, 50]
print(my_list[0]) # Output: 10
print(my_list[2]) # Output: 30
print(my_list[-1]) # Output: 50 (آخرین عنصر)
# Slicing
print(my_list[1:4]) # Output: [20, 30, 40]
print(my_list[:3]) # Output: [10, 20, 30]
print(my_list[3:]) # Output: [40, 50]
print(my_list[:]) # Output: [10, 20, 30, 40, 50] (کپی لیست)
print(my_list[::2]) # Output: [10, 30, 50] (عناصر با اندیس های زوج)
print(my_list[::-1]) # Output: [50, 40, 30, 20, 10] (معکوس کردن لیست)
4.3. تغییر عناصر لیست
لیست ها قابل تغییر هستند، به این معنی که می توانید عناصر آنها را تغییر دهید.
مثال:
my_list = [1, 2, 3]
my_list[0] = 10
print(my_list) # Output: [10, 2, 3]
my_list.append(4) # اضافه کردن عنصر به انتهای لیست
print(my_list) # Output: [10, 2, 3, 4]
my_list.insert(1, 20) # درج عنصر در اندیس مشخص
print(my_list) # Output: [10, 20, 2, 3, 4]
my_list.extend([5, 6, 7]) # اضافه کردن چند عنصر به انتهای لیست
print(my_list) # Output: [10, 20, 2, 3, 4, 5, 6, 7]
my_list.remove(2) # حذف اولین عنصر با مقدار مشخص
print(my_list) # Output: [10, 20, 3, 4, 5, 6, 7]
popped_element = my_list.pop() # حذف و برگرداندن آخرین عنصر
print(my_list) # Output: [10, 20, 3, 4, 5, 6]
print(popped_element) # Output: 7
del my_list[0] # حذف عنصر با اندیس مشخص
print(my_list) # Output: [20, 3, 4, 5, 6]
my_list.clear() # حذف تمام عناصر لیست
print(my_list) # Output: []
4.4. متدهای لیست
پایتون متدهای مختلفی برای کار با لیست ها ارائه می دهد.
append(element)
: اضافه کردن یک عنصر به انتهای لیستinsert(index, element)
: درج یک عنصر در اندیس مشخصextend(iterable)
: اضافه کردن عناصر یک دنباله به انتهای لیستremove(element)
: حذف اولین عنصر با مقدار مشخصpop(index)
: حذف و برگرداندن عنصر با اندیس مشخص (اگر اندیس مشخص نشود، آخرین عنصر حذف می شود)clear()
: حذف تمام عناصر لیستindex(element)
: برگرداندن اندیس اولین عنصر با مقدار مشخصcount(element)
: برگرداندن تعداد دفعاتی که یک عنصر در لیست تکرار شده استsort()
: مرتب سازی لیست (به صورت صعودی)reverse()
: معکوس کردن ترتیب عناصر لیستcopy()
: ایجاد یک کپی سطحی از لیست
مثال:
my_list = [3, 1, 4, 1, 5, 9, 2, 6, 5, 3, 5]
print(my_list.index(4)) # Output: 2
print(my_list.count(5)) # Output: 3
my_list.sort()
print(my_list) # Output: [1, 1, 2, 3, 3, 4, 5, 5, 5, 6, 9]
my_list.reverse()
print(my_list) # Output: [9, 6, 5, 5, 5, 4, 3, 3, 2, 1, 1]
new_list = my_list.copy()
print(new_list) # Output: [9, 6, 5, 5, 5, 4, 3, 3, 2, 1, 1]
5. دیکشنری ها
دیکشنری ها مجموعه ای از جفت های کلید-مقدار هستند. کلیدها باید منحصر به فرد و غیر قابل تغییر باشند (مانند رشته ها یا اعداد)، در حالی که مقادیر می توانند از هر نوع داده ای باشند.
5.1. ایجاد دیکشنری
برای ایجاد یک دیکشنری، از آکولاد {}
استفاده می شود.
مثال:
my_dict = {"name": "John", "age": 30, "city": "New York"}
empty_dict = {}
5.2. دسترسی به عناصر دیکشنری
برای دسترسی به عناصر دیکشنری، از کلید استفاده می شود.
مثال:
my_dict = {"name": "John", "age": 30, "city": "New York"}
print(my_dict["name"]) # Output: John
print(my_dict["age"]) # Output: 30
# print(my_dict["country"]) # Error: KeyError: 'country'
# استفاده از get() برای جلوگیری از KeyError
print(my_dict.get("name")) # Output: John
print(my_dict.get("country")) # Output: None
print(my_dict.get("country", "Unknown")) # Output: Unknown (مقدار پیش فرض)
5.3. تغییر عناصر دیکشنری
دیکشنری ها قابل تغییر هستند، به این معنی که می توانید عناصر آنها را تغییر دهید.
مثال:
my_dict = {"name": "John", "age": 30, "city": "New York"}
my_dict["age"] = 35
print(my_dict) # Output: {'name': 'John', 'age': 35, 'city': 'New York'}
my_dict["country"] = "USA" # اضافه کردن یک جفت کلید-مقدار جدید
print(my_dict) # Output: {'name': 'John', 'age': 35, 'city': 'New York', 'country': 'USA'}
del my_dict["city"] # حذف یک جفت کلید-مقدار
print(my_dict) # Output: {'name': 'John', 'age': 35, 'country': 'USA'}
popped_item = my_dict.pop("age") # حذف و برگرداندن مقدار متناظر با کلید
print(my_dict) # Output: {'name': 'John', 'country': 'USA'}
print(popped_item) # Output: 35
my_dict.clear() # حذف تمام عناصر دیکشنری
print(my_dict) # Output: {}
5.4. متدهای دیکشنری
پایتون متدهای مختلفی برای کار با دیکشنری ها ارائه می دهد.
get(key, default)
: برگرداندن مقدار متناظر با کلید (اگر کلید وجود نداشته باشد، مقدار پیش فرض را برمی گرداند)keys()
: برگرداندن یک view object حاوی کلیدهای دیکشنریvalues()
: برگرداندن یک view object حاوی مقادیر دیکشنریitems()
: برگرداندن یک view object حاوی جفت های کلید-مقدار (به صورت تاپل)update(other_dict)
: اضافه کردن یا به روز رسانی جفت های کلید-مقدار از یک دیکشنری دیگرpop(key, default)
: حذف و برگرداندن مقدار متناظر با کلید (اگر کلید وجود نداشته باشد، مقدار پیش فرض را برمی گرداند)popitem()
: حذف و برگرداندن یک جفت کلید-مقدار به صورت تصادفیclear()
: حذف تمام عناصر دیکشنریcopy()
: ایجاد یک کپی سطحی از دیکشنری
مثال:
my_dict = {"name": "John", "age": 30, "city": "New York"}
print(my_dict.keys()) # Output: dict_keys(['name', 'age', 'city'])
print(my_dict.values()) # Output: dict_values(['John', 30, 'New York'])
print(my_dict.items()) # Output: dict_items([('name', 'John'), ('age', 30), ('city', 'New York')])
another_dict = {"country": "USA", "job": "Engineer"}
my_dict.update(another_dict)
print(my_dict) # Output: {'name': 'John', 'age': 30, 'city': 'New York', 'country': 'USA', 'job': 'Engineer'}
6. ماژول ها
ماژول ها فایل های پایتون هستند که حاوی تعاریف توابع، کلاس ها و متغیرها هستند. استفاده از ماژول ها باعث می شود کد شما سازمان یافته تر، قابل استفاده مجدد و قابل نگهداری تر شود.
6.1. وارد کردن ماژول ها
برای استفاده از یک ماژول، ابتدا باید آن را وارد کنید. از کلمه کلیدی import
برای وارد کردن ماژول ها استفاده می شود.
سینتکس:
import module_name
from module_name import function_name
from module_name import *
import module_name as alias
مثال:
import math
print(math.sqrt(16)) # Output: 4.0
from math import pi, sin
print(pi) # Output: 3.141592653589793
print(sin(0)) # Output: 0.0
from math import * # وارد کردن تمام توابع و متغیرهای ماژول
print(cos(0)) # Output: 1.0
import datetime as dt # استفاده از یک نام مستعار
today = dt.date.today()
print(today) # Output: (تاریخ امروز)
6.2. ماژول های استاندارد
پایتون دارای یک کتابخانه استاندارد بزرگ است که شامل ماژول های مختلفی برای انجام کارهای گوناگون است. برخی از ماژول های پرکاربرد عبارتند از:
math
: توابع ریاضیdatetime
: کار با تاریخ و زمانos
: تعامل با سیستم عاملsys
: دسترسی به پارامترها و توابع خاص سیستمrandom
: تولید اعداد تصادفیjson
: کار با داده های JSONre
: عبارات با قاعده (Regular Expressions)urllib
: کار با URL ها
6.3. نصب ماژول های خارجی
علاوه بر ماژول های استاندارد، می توانید ماژول های خارجی را نیز نصب کنید. برای نصب ماژول های خارجی، از ابزار pip
استفاده می شود.
دستور نصب یک ماژول:
pip install module_name
برخی از ماژول های خارجی محبوب عبارتند از:
NumPy
: محاسبات عددیPandas
: تحلیل دادهMatplotlib
: رسم نمودارScikit-learn
: یادگیری ماشینrequests
: ارسال درخواست های HTTPBeautiful Soup
: تجزیه HTML و XML
7. مدیریت خطا (Exception Handling)
مدیریت خطا به شما امکان می دهد خطاهایی که در طول اجرای برنامه رخ می دهند را مدیریت کنید و از توقف ناگهانی برنامه جلوگیری کنید.
7.1. try, except
برای مدیریت خطاها، از بلوک های try
و except
استفاده می شود. کد مشکوک به خطا در داخل بلوک try
قرار می گیرد و کد مدیریت خطا در داخل بلوک except
قرار می گیرد.
سینتکس:
try:
# code that might raise an exception
except ExceptionType:
# code to handle the exception
مثال:
try:
x = int(input("Enter a number: "))
y = 10 / x
print(y)
except ValueError:
print("Invalid input. Please enter a number.")
except ZeroDivisionError:
print("Cannot divide by zero.")
except Exception as e: # catch all exceptions
print("An error occurred:", e)
finally:
print("This will always be executed.")
7.2. finally
بلوک finally
همیشه اجرا می شود، صرف نظر از اینکه خطا رخ داده باشد یا خیر. از بلوک finally
برای انجام کارهایی مانند بستن فایل ها یا آزاد سازی منابع استفاده می شود.
7.3. raise
از کلمه کلیدی raise
برای ایجاد یک خطا به صورت دستی استفاده می شود.
مثال:
def check_age(age):
if age < 0:
raise ValueError("Age cannot be negative.")
else:
print("Age is valid.")
try:
check_age(-5)
except ValueError as e:
print(e) # Output: Age cannot be negative.
```
“تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT”
"تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT"
"با شرکت در این دوره جامع و کاربردی، به راحتی مهارتهای برنامهنویسی پایتون را از سطح مبتدی تا پیشرفته با کمک هوش مصنوعی ChatGPT بیاموزید. این دوره، با بیش از 6 ساعت محتوای آموزشی، شما را قادر میسازد تا به سرعت الگوریتمهای پیچیده را درک کرده و اپلیکیشنهای هوشمند ایجاد کنید. مناسب برای تمامی سطوح با زیرنویس فارسی حرفهای و امکان دانلود و تماشای آنلاین."
ویژگیهای کلیدی:
بدون نیاز به تجربه قبلی برنامهنویسی
زیرنویس فارسی با ترجمه حرفهای
۳۰ ٪ تخفیف ویژه برای دانشجویان و دانش آموزان