وبلاگ
چیت شیت جامع بخشهای اصلی پایتون: راهنمای سریع کدنویسی
فهرست مطالب
“تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT”
"تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT"
"با شرکت در این دوره جامع و کاربردی، به راحتی مهارتهای برنامهنویسی پایتون را از سطح مبتدی تا پیشرفته با کمک هوش مصنوعی ChatGPT بیاموزید. این دوره، با بیش از 6 ساعت محتوای آموزشی، شما را قادر میسازد تا به سرعت الگوریتمهای پیچیده را درک کرده و اپلیکیشنهای هوشمند ایجاد کنید. مناسب برای تمامی سطوح با زیرنویس فارسی حرفهای و امکان دانلود و تماشای آنلاین."
ویژگیهای کلیدی:
بدون نیاز به تجربه قبلی برنامهنویسی
زیرنویس فارسی با ترجمه حرفهای
۳۰ ٪ تخفیف ویژه برای دانشجویان و دانش آموزان
0 تا 100 عطرسازی + (30 فرمولاسیون اختصاصی حامی صنعت)
دوره فوق فشرده مکالمه زبان انگلیسی (ویژه بزرگسالان)
شمع سازی و عودسازی با محوریت رایحه درمانی
صابون سازی (دستساز و صنعتی)
صفر تا صد طراحی دارو
متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی
متخصص کنترل کیفی شرکت دارویی
“`html
چیت شیت جامع بخشهای اصلی پایتون: راهنمای سریع کدنویسی
پایتون به عنوان یکی از محبوبترین زبانهای برنامهنویسی در جهان، به دلیل سادگی، خوانایی و کتابخانههای قدرتمندش، به انتخاب اول بسیاری از توسعهدهندگان تبدیل شده است. این چیت شیت جامع، به عنوان یک راهنمای سریع، تمامی بخشهای اصلی پایتون را پوشش میدهد و به شما کمک میکند تا در کمترین زمان، کدنویسی موثری داشته باشید. چه یک برنامهنویس مبتدی باشید و چه یک توسعهدهنده باتجربه، این راهنما میتواند به شما در یادآوری سریع مفاهیم کلیدی و نوشتن کد پایتون کمک کند.
1. متغیرها و انواع داده در پایتون
متغیرها در پایتون، نامهایی هستند که به مقادیر مختلف اشاره میکنند. پایتون یک زبان “strongly typed” نیست، به این معنی که نیازی نیست نوع متغیر را به صورت صریح تعریف کنید. پایتون به طور خودکار نوع متغیر را بر اساس مقداری که به آن اختصاص داده شده است، تشخیص میدهد.
انواع داده اصلی:
- اعداد (Numbers):
- صحیح (Integers – int): اعداد بدون اعشار مانند 10، -5، 0.
- اعشاری (Floating-point numbers – float): اعداد با اعشار مانند 3.14، -2.5، 0.0.
- مختلط (Complex numbers – complex): اعداد مختلط با بخشهای حقیقی و موهومی مانند 2 + 3j.
- رشتهها (Strings – str): دنبالهای از کاراکترها که بین علامتهای نقل قول (تکی یا دوتایی) قرار میگیرند مانند “Hello”، ‘Python’.
- لیستها (Lists – list): مجموعهای مرتب و قابل تغییر از آیتمها که میتوانند از انواع مختلف باشند مانند [1, “Hello”, 3.14].
- تاپلها (Tuples – tuple): مجموعهای مرتب و غیرقابل تغییر از آیتمها مانند (1, “Hello”, 3.14).
- دیکشنریها (Dictionaries – dict): مجموعهای از جفتهای کلید-مقدار که کلیدها باید یکتا و غیرقابل تغییر باشند مانند {“name”: “Alice”, “age”: 30}.
- مجموعهها (Sets – set): مجموعهای نامرتب از آیتمهای یکتا مانند {1, 2, 3}.
- بولی (Booleans – bool): مقادیر درست (True) یا نادرست (False).
نحوه تعریف و استفاده از متغیرها:
# تعریف یک متغیر صحیح
age = 30
# تعریف یک متغیر اعشاری
pi = 3.14
# تعریف یک متغیر رشتهای
name = "Alice"
# تعریف یک متغیر لیست
numbers = [1, 2, 3, 4, 5]
# دسترسی به مقدار یک متغیر
print(age) # خروجی: 30
print(name) # خروجی: Alice
2. عملگرها در پایتون
عملگرها، نمادهایی هستند که برای انجام عملیات مختلف بر روی متغیرها و مقادیر استفاده میشوند. پایتون از انواع مختلفی از عملگرها پشتیبانی میکند:
انواع عملگرها:
- عملگرهای محاسباتی (Arithmetic Operators): برای انجام عملیات ریاضی مانند جمع (+)، تفریق (-)، ضرب (*)، تقسیم (/)، تقسیم صحیح (//)، باقیمانده (%) و توان (**).
- عملگرهای مقایسهای (Comparison Operators): برای مقایسه دو مقدار و تولید مقدار بولی (True یا False) مانند برابر (==)، نابرابر (!=)، بزرگتر (>)، کوچکتر (<)، بزرگتر یا مساوی (>=) و کوچکتر یا مساوی (<=).
- عملگرهای منطقی (Logical Operators): برای ترکیب عبارات بولی مانند “و” (and)، “یا” (or) و “نقیض” (not).
- عملگرهای بیتی (Bitwise Operators): برای انجام عملیات بر روی بیتهای اعداد صحیح مانند “و بیتی” (&)، “یا بیتی” (|)، “XOR بیتی” (^)، “نقیض بیتی” (~)، “شیفت به چپ” (<<) و "شیفت به راست" (>>).
- عملگرهای انتسابی (Assignment Operators): برای اختصاص دادن مقدار به یک متغیر مانند “=”، “+=”، “-=”، “*=”، “/=” و غیره.
- عملگرهای عضویت (Membership Operators): برای بررسی اینکه آیا یک مقدار در یک دنباله (مانند لیست، تاپل یا رشته) وجود دارد یا خیر مانند “in” و “not in”.
- عملگرهای هویتی (Identity Operators): برای بررسی اینکه آیا دو متغیر به یک شیء در حافظه اشاره میکنند یا خیر مانند “is” و “is not”.
مثالهایی از استفاده از عملگرها:
x = 10
y = 5
# عملگرهای محاسباتی
print(x + y) # خروجی: 15
print(x - y) # خروجی: 5
print(x * y) # خروجی: 50
print(x / y) # خروجی: 2.0
print(x // y) # خروجی: 2
print(x % y) # خروجی: 0
print(x ** y) # خروجی: 100000
# عملگرهای مقایسهای
print(x == y) # خروجی: False
print(x != y) # خروجی: True
print(x > y) # خروجی: True
print(x < y) # خروجی: False
print(x >= y) # خروجی: True
print(x <= y) # خروجی: False
# عملگرهای منطقی
a = True
b = False
print(a and b) # خروجی: False
print(a or b) # خروجی: True
print(not a) # خروجی: False
# عملگرهای عضویت
numbers = [1, 2, 3, 4, 5]
print(3 in numbers) # خروجی: True
print(6 not in numbers) # خروجی: True
3. ساختارهای کنترلی در پایتون
ساختارهای کنترلی در پایتون به شما امکان میدهند جریان اجرای برنامه را کنترل کنید و بر اساس شرایط مختلف، تصمیمگیری کنید.
انواع ساختارهای کنترلی:
- دستور if: برای اجرای یک بلوک کد، اگر یک شرط خاص درست باشد.
- دستور if...else: برای اجرای یک بلوک کد، اگر یک شرط خاص درست باشد و یک بلوک کد دیگر، اگر شرط نادرست باشد.
- دستور if...elif...else: برای بررسی چندین شرط و اجرای بلوک کد مربوط به اولین شرطی که درست باشد.
- حلقه for: برای تکرار یک بلوک کد برای هر آیتم در یک دنباله (مانند لیست، تاپل یا رشته).
- حلقه while: برای تکرار یک بلوک کد تا زمانی که یک شرط خاص درست باشد.
- دستور break: برای خروج از یک حلقه.
- دستور continue: برای رد کردن یک تکرار در یک حلقه و رفتن به تکرار بعدی.
مثالهایی از استفاده از ساختارهای کنترلی:
# دستور if
age = 20
if age >= 18:
print("You are an adult.")
# دستور if...else
number = 7
if number % 2 == 0:
print("The number is even.")
else:
print("The number is odd.")
# دستور if...elif...else
score = 85
if score >= 90:
print("Grade: A")
elif score >= 80:
print("Grade: B")
elif score >= 70:
print("Grade: C")
else:
print("Grade: D")
# حلقه for
numbers = [1, 2, 3, 4, 5]
for number in numbers:
print(number)
# حلقه while
i = 1
while i <= 5:
print(i)
i += 1
# دستور break
for i in range(10):
if i == 5:
break
print(i)
# دستور continue
for i in range(10):
if i % 2 == 0:
continue
print(i)
4. توابع در پایتون
توابع، بلوکهای کد سازمانیافته و قابل استفاده مجدد هستند که یک وظیفه خاص را انجام میدهند. توابع به شما کمک میکنند کد خود را ماژولارتر، خواناتر و قابل نگهداریتر کنید.
نحوه تعریف و استفاده از توابع:
# تعریف یک تابع
def greet(name):
"""این تابع یک پیام خوشامدگویی چاپ میکند."""
print("Hello, " + name + "!")
# فراخوانی یک تابع
greet("Alice") # خروجی: Hello, Alice!
# تابع با مقدار بازگشتی
def add(x, y):
"""این تابع دو عدد را جمع میکند و نتیجه را برمیگرداند."""
return x + y
result = add(5, 3)
print(result) # خروجی: 8
آرگومانهای تابع:
- آرگومانهای موقعیتی (Positional Arguments): آرگومانهایی که بر اساس ترتیب آنها به پارامترهای تابع اختصاص داده میشوند.
- آرگومانهای کلیدواژهای (Keyword Arguments): آرگومانهایی که با نام پارامتر به تابع ارسال میشوند. این نوع آرگومانها ترتیب ندارند.
- آرگومانهای پیشفرض (Default Arguments): پارامترهایی که یک مقدار پیشفرض دارند. اگر هنگام فراخوانی تابع، مقداری برای این پارامترها ارائه نشود، از مقدار پیشفرض استفاده میشود.
- آرگومانهای متغیر (Variable Arguments): به شما امکان میدهند تعداد متغیری از آرگومانها را به تابع ارسال کنید.
*args
: برای ارسال یک تعداد متغیر از آرگومانهای موقعیتی. این آرگومانها به عنوان یک تاپل به تابع ارسال میشوند.**kwargs
: برای ارسال یک تعداد متغیر از آرگومانهای کلیدواژهای. این آرگومانها به عنوان یک دیکشنری به تابع ارسال میشوند.
مثالهایی از استفاده از آرگومانهای مختلف:
# آرگومانهای موقعیتی
def describe_person(name, age):
print("Name:", name)
print("Age:", age)
describe_person("Bob", 25)
# آرگومانهای کلیدواژهای
describe_person(age=30, name="Charlie")
# آرگومانهای پیشفرض
def greet(name="Guest"):
print("Hello, " + name + "!")
greet() # خروجی: Hello, Guest!
greet("David") # خروجی: Hello, David!
# آرگومانهای متغیر (*args)
def sum_numbers(*args):
total = 0
for number in args:
total += number
return total
print(sum_numbers(1, 2, 3)) # خروجی: 6
print(sum_numbers(1, 2, 3, 4, 5)) # خروجی: 15
# آرگومانهای متغیر (**kwargs)
def print_info(**kwargs):
for key, value in kwargs.items():
print(key + ":", value)
print_info(name="Eve", city="New York", country="USA")
5. ماژولها و بستهها در پایتون
ماژولها، فایلهای پایتونی هستند که شامل تعاریف توابع، کلاسها و متغیرها هستند. بستهها، مجموعههایی از ماژولها هستند که به صورت سلسله مراتبی سازماندهی شدهاند. ماژولها و بستهها به شما کمک میکنند کد خود را سازماندهی کنید، قابلیت استفاده مجدد را افزایش دهید و از کدهای دیگران استفاده کنید.
نحوه وارد کردن ماژولها:
# وارد کردن یک ماژول
import math
# استفاده از توابع ماژول
print(math.sqrt(16)) # خروجی: 4.0
# وارد کردن یک تابع خاص از یک ماژول
from math import pi
# استفاده از تابع وارد شده
print(pi) # خروجی: 3.141592653589793
# وارد کردن یک ماژول با نام مستعار
import datetime as dt
# استفاده از ماژول با نام مستعار
print(dt.datetime.now())
برخی از ماژولهای استاندارد پایتون:
math
: توابع ریاضی.datetime
: مدیریت تاریخ و زمان.os
: تعامل با سیستم عامل.sys
: دسترسی به پارامترها و توابع خاص سیستم.random
: تولید اعداد تصادفی.json
: کار با دادههای JSON.re
: عبارات باقاعده (Regular expressions).
6. مدیریت خطا (Exception Handling) در پایتون
مدیریت خطا به شما امکان میدهد خطاهای احتمالی در کد خود را شناسایی و به طور مناسب مدیریت کنید. این کار باعث میشود برنامه شما پایدارتر و قابل اعتمادتر شود.
بلوک try...except:
try:
# کدی که ممکن است خطا ایجاد کند
result = 10 / 0
except ZeroDivisionError:
# کدی که در صورت وقوع خطای ZeroDivisionError اجرا میشود
print("Cannot divide by zero!")
except Exception as e:
# کدی که در صورت وقوع هر خطای دیگری اجرا میشود
print("An error occurred:", e)
else:
# کدی که در صورت عدم وقوع خطا اجرا میشود
print("Result:", result)
finally:
# کدی که در هر صورت (چه خطا رخ دهد و چه رخ ندهد) اجرا میشود
print("This will always be executed.")
ایجاد خطاهای سفارشی (Raising Exceptions):
def check_age(age):
if age < 0:
raise ValueError("Age cannot be negative.")
else:
print("Age is valid.")
try:
check_age(-5)
except ValueError as e:
print("Error:", e)
7. برنامهنویسی شیءگرا (Object-Oriented Programming - OOP) در پایتون
پایتون از برنامهنویسی شیءگرا پشتیبانی میکند. OOP یک الگوی برنامهنویسی است که بر اساس مفهوم "اشیاء" ساخته شده است. اشیاء، نمونههایی از کلاسها هستند و دارای ویژگیها (attributes) و رفتارها (methods) هستند.
مفاهیم اصلی OOP:
- کلاس (Class): یک الگو یا طرح اولیه برای ایجاد اشیاء.
- شیء (Object): یک نمونه از یک کلاس.
- ویژگی (Attribute): یک متغیر که متعلق به یک شیء است.
- متد (Method): یک تابع که متعلق به یک شیء است.
- وراثت (Inheritance): یک مکانیسم که به یک کلاس (کلاس فرزند) اجازه میدهد ویژگیها و متدهای کلاس دیگری (کلاس والد) را به ارث ببرد.
- چندریختی (Polymorphism): توانایی اشیاء از کلاسهای مختلف برای پاسخ دادن به یک متد به روشهای مختلف.
- کپسولهسازی (Encapsulation): پنهان کردن جزئیات پیادهسازی یک شیء و ارائه یک رابط کاربری ساده برای تعامل با آن.
- تجرید (Abstraction): ارائه یک نمایش ساده و سطح بالا از یک شیء، در حالی که جزئیات پیچیده پنهان میشوند.
مثال از تعریف یک کلاس و ایجاد شیء:
class Dog:
"""نمایندگی یک سگ."""
def __init__(self, name, breed):
"""مقادیر اولیه را برای ویژگیهای name و breed تنظیم میکند."""
self.name = name
self.breed = breed
def bark(self):
"""صدای سگ را چاپ میکند."""
print("Woof!")
# ایجاد یک شیء از کلاس Dog
my_dog = Dog("Buddy", "Golden Retriever")
# دسترسی به ویژگیها
print(my_dog.name) # خروجی: Buddy
print(my_dog.breed) # خروجی: Golden Retriever
# فراخوانی یک متد
my_dog.bark() # خروجی: Woof!
8. کار با فایلها در پایتون
پایتون امکان خواندن و نوشتن فایلها را فراهم میکند. این قابلیت برای ذخیره و بازیابی دادهها بسیار مهم است.
نحوه باز کردن و بستن فایلها:
# باز کردن یک فایل برای خواندن
file = open("my_file.txt", "r") # "r" برای خواندن
# خواندن محتوای فایل
content = file.read()
print(content)
# بستن فایل
file.close()
# استفاده از دستور with برای باز کردن فایل (به طور خودکار فایل را میبندد)
with open("my_file.txt", "r") as file:
content = file.read()
print(content)
حالتهای مختلف باز کردن فایل:
"r"
: خواندن (Read). اگر فایل وجود نداشته باشد، خطا رخ میدهد."w"
: نوشتن (Write). اگر فایل وجود داشته باشد، محتوای آن پاک میشود. اگر فایل وجود نداشته باشد، یک فایل جدید ایجاد میشود."a"
: افزودن (Append). اگر فایل وجود داشته باشد، محتوا به انتهای آن اضافه میشود. اگر فایل وجود نداشته باشد، یک فایل جدید ایجاد میشود."x"
: ایجاد (Create). یک فایل جدید ایجاد میکند، اما اگر فایل از قبل وجود داشته باشد، خطا رخ میدهد."b"
: باینری (Binary). برای خواندن یا نوشتن فایلهای باینری (مانند تصاویر)."t"
: متنی (Text). برای خواندن یا نوشتن فایلهای متنی (حالت پیشفرض).
روشهای خواندن و نوشتن فایلها:
# خواندن کل فایل
with open("my_file.txt", "r") as file:
content = file.read()
print(content)
# خواندن یک خط از فایل
with open("my_file.txt", "r") as file:
line = file.readline()
print(line)
# خواندن تمام خطوط فایل به صورت یک لیست
with open("my_file.txt", "r") as file:
lines = file.readlines()
print(lines)
# نوشتن در فایل
with open("my_file.txt", "w") as file:
file.write("Hello, world!\n")
file.write("This is a new line.\n")
# افزودن به فایل
with open("my_file.txt", "a") as file:
file.write("Appending to the file.\n")
9. درک مطلب (Comprehensions) در پایتون
درک مطلب (Comprehensions) یک روش مختصر و خوانا برای ایجاد لیستها، دیکشنریها و مجموعهها در پایتون است. این روش معمولاً سریعتر از استفاده از حلقههای `for` است.
انواع درک مطلب:
- درک مطلب لیست (List Comprehension): برای ایجاد یک لیست جدید.
- درک مطلب دیکشنری (Dictionary Comprehension): برای ایجاد یک دیکشنری جدید.
- درک مطلب مجموعه (Set Comprehension): برای ایجاد یک مجموعه جدید.
مثالهایی از استفاده از درک مطلب:
# درک مطلب لیست
numbers = [1, 2, 3, 4, 5]
squares = [x ** 2 for x in numbers]
print(squares) # خروجی: [1, 4, 9, 16, 25]
# درک مطلب لیست با شرط
even_numbers = [x for x in numbers if x % 2 == 0]
print(even_numbers) # خروجی: [2, 4]
# درک مطلب دیکشنری
names = ["Alice", "Bob", "Charlie"]
ages = [25, 30, 35]
name_age_dict = {name: age for name, age in zip(names, ages)}
print(name_age_dict) # خروجی: {'Alice': 25, 'Bob': 30, 'Charlie': 35}
# درک مطلب مجموعه
words = ["apple", "banana", "apple", "orange", "banana"]
unique_words = {word for word in words}
print(unique_words) # خروجی: {'orange', 'banana', 'apple'}
این چیت شیت جامع، تنها یک مرور سریع از بخشهای اصلی پایتون است. برای یادگیری عمیقتر، توصیه میشود از منابع آموزشی آنلاین، کتابها و مستندات رسمی پایتون استفاده کنید.
```
“تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT”
"تسلط به برنامهنویسی پایتون با هوش مصنوعی: آموزش کدنویسی هوشمند با ChatGPT"
"با شرکت در این دوره جامع و کاربردی، به راحتی مهارتهای برنامهنویسی پایتون را از سطح مبتدی تا پیشرفته با کمک هوش مصنوعی ChatGPT بیاموزید. این دوره، با بیش از 6 ساعت محتوای آموزشی، شما را قادر میسازد تا به سرعت الگوریتمهای پیچیده را درک کرده و اپلیکیشنهای هوشمند ایجاد کنید. مناسب برای تمامی سطوح با زیرنویس فارسی حرفهای و امکان دانلود و تماشای آنلاین."
ویژگیهای کلیدی:
بدون نیاز به تجربه قبلی برنامهنویسی
زیرنویس فارسی با ترجمه حرفهای
۳۰ ٪ تخفیف ویژه برای دانشجویان و دانش آموزان